Ksiazki o Kaszubach

Ksiazki o Kaszubach

W 2008 roku w Reading, warto zadać sobie pytanie – Dlaczego czytamy? Na poziomie najbardziej banalnej to dlatego, że możemy i chcemy. Podobnie jak góry Mallory’ego – „bo tam jest”. Jeśli patrzę na moim czytaniu, widzę, jak wiele mojego dnia rozpuszcza się w ten czy inny sposób z czytaniem. Czytam co najmniej jedną gazetę dziennie zwykle przed wyjazdem do pracy. (Chciałbym również, aby zakończyć codzienne krzyżówki, ale nie zawsze to osiągnąć!) W pracy nie ma prawie zadanie, które nie wymaga jakiś element czytania. Ja też zawsze mają więcej niż jedną książkę „w podróży” na raz. My Butterfly umysł nieustannie przeskakuje z jednego do drugiego zainteresowania. W momencie pisania tego tekstu mam stos sześć książek przy łóżku – będę oszczędzić szczegóły – wszystko to w różnym stopniu są odczytywane. Prosta zasada jest taka, że ??tylko czytać jedną książkę na raz, ale mimo wszystko być jednocześnie czytanie dramatu, poezji niezmiennie coś politycznej i zwykle popularne książki naukowej. (Nie mogę zrobić „poważne” nauka – szczegół jest poza mną Jak powiedział Peter Cooka bycia sędzia -.! I nie mieli łaciny ‚)

„A w domu bez książek to ciało bez soul.’Marcus Tullius Cicero.

Że możemy w ogóle czytać to samo w sobie niezwykłe. Jest to kolejny z tych ludzkich cech, które są unikalne dla naszego gatunku. Jeśli kiedykolwiek zobaczysz orangutana skulona pod drzewem z najnowszymi Stephena Hawkinga, wtedy będziesz wiedział, mamy poważny rywal w ewolucyjnym stawkach

„Czytamy, aby wiedzieć, że nie jesteśmy alone.’C.S.Lewis

Jednak to dopiero stosunkowo niedawno w naszej historii, że czytanie i pisanie były systematycznie rozwijany. Z oczywistych względów czytania i pisania są niezbędne towarzyszami. Aby mieć jednego bez drugiego jest nieco jakby pierwszy telefon – to jest zupełnie bezużyteczne, dopóki podłączone do drugiego. O ile wiemy, czytanie i pisanie po raz pierwszy zostały opracowane około pięciu do sześciu tysięcy lat temu w Babilonie. Poprzednio rozrzucone rolnicy Mezopotamii opuszczonych wiosek i ponownie zebrało we wczesnych ośrodków miejskich o rosnącym stopniu trudności. Pisanie stało się niezbędne do rejestracji i skodyfikować komunikację między ludźmi zwłaszcza w dziedzinie prawa i handlu. Według wszelkiego prawdopodobieństwa piśmie opracowane na potrzeby rejestrowania i rozliczania transakcji zrealizowanych i / lub właściwości przeniesionych. Początkowo były to zapewne nie więcej niż prezentacje graficzne o ilościach wskazanych przez różnych znaków. Co ciekawe, w tym czasie, że pisanie było tworzone w tym, co obecnie nazywamy Bliskiego Wschodu. Celtowie Europy Północnej, choć technicznie i kulturowo bogate i zróżnicowane, nigdy, o ile nam wiadomo, stworzył język pisany. Podobnie jak wszystkie pre-piśmiennych społeczeństw oni powoływać się na szeroko rozbudowanych tradycji ustnej.

„Aby nauczyć się czytać to, by zapalić ogień, każda sylaba, która jest opisana jest spark.’Victor Hugo.

Podczas gdy wcześniej ważne informacje były przechowywane gdzieś w pamięci komunalnych i zależała od kasjera i słuchacza będącego w tym samym miejscu w tym samym czasie – słowa pisanego otwartym cały wachlarz nowych możliwości. O ile nadal możemy rozszyfrować, co zostało napisane, możemy nawet czytać te słowa, a tym samym uzyskać wgląd w myśli tych, od dawna nie żyje. Zarówno mądrość i szaleństw z przeszłości mogą być przesyłane do chwili obecnej i przekazywane w przyszłość z względną łatwością. Nie wszystkie języki pisane jednakże zostały pomyślnie przeszedł z pokolenia na pokolenie. Wielu z nich nie zostały jeszcze dekodowane i zawiłości, na przykład, od Etrusków pozostają nieuchwytne. Podobnie jest z akadyjsku, minojskiej, Azteków, Majów i wielu innych. To tak, jakby – mówiąc metaforycznie – ci ludzie opuścili swoje ślady w śniegu, które następnie rozpuści.

Istnieją zachowawczo szacuje się na około cztery do pięciu tysięcy języków aktualnie w użyciu i niezliczonych językach „wymarłych”. Tylko część z nich posiada towarzyszące formy pisemnej i rzadkich języków – języki używane przez pojedyncze lub konających grup etnicznych i utrzymywane tylko przez osłabieniem wspomnienia starszych – wiele więcej języków nieuchronnie wymrą.

Zalety zapisywane i odczytywane komunikaty ponad słownych tradycji są oczywiste. Pisarz i czytelnik nie muszą współistnieć. Przekazywanie wiedzy i informacji staje się mniej zależna od pamięci i stopniowej zakłóceń, które mogą pełzanie. Wystarczy pomyśleć o grze Chinese Whispers i jak szybko zmienia się odbyć. Poprzez pisanie, historia może w pewnym stopniu być „stałe”, jak to się stało. To nie musi oznaczać, że stało się wewnętrznie bardziej dokładne. Historie, które przetrwały są powszechnie uważane za rachunków zwycięzców zamiast pokonanym lub jako A.J.P. Taylor kapitalnie umieścić go – nie więcej niż „wersji wydarzeń.

„Ci, którzy potrafią czytać zobaczyć dwa razy dobrze. ” Menander.

Aleksander Wielki – po którym miasto Aleksandrii został nazwany – sam był zapalonym czytelnikiem. On był „wielkim miłośnikiem wszelkiego rodzaju nauki i czytania” według Plutarcha i rzadko bez książki. Nic dziwnego, dla mężczyzny, który miał Arystotelesa jako swojego osobistego opiekuna.

Następca Aleksandra Ptolemeusz 1 założył bibliotekę w Aleksandrii, dla których miasto jest najbardziej znany. Mówiło się, aby pomieścić co najmniej pół miliona zwojów, a jego celem lub Mission Statement moglibyśmy go nazwać dzisiaj było ująć całość ludzkiej wiedzy. Ile z tej starożytnej wiedzy i mądrości zaginął w pierwszym pożarze, który zniszczył znaczną część biblioteki w około 48 rpne nigdy nie może wiedzieć, czy odbić. Kolejne akty wandalizmu, zaniedbania i obojętności politycznej dalszemu obniżeniu ten raz wielką instytucję do niewiele ponad pozostałości archeologicznych. Same pisma niestety utracone.

„Bez względu na to, jak bardzo zajęty może myślisz, że jesteś, trzeba znaleźć czas na czytanie, albo oddać się samego siebie wybrane ignorance.’Confucius

Dziś dość dużo się pomysł umiejętności masowej – przynajmniej w krajach rozwiniętych – za pewnik. Nie zawsze tak było. W rzeczywistości były to głównie działalność elitarny. Wczesne skrybowie byli bardzo uprzywilejowaną grupą. Byliby specjalnie przeszkoleni, aby zdjąć rozkazy, zarejestruj prawa, należy zwrócić uwagę, aby utrzymać dane astronomiczne, kalendarze rekord istotnych informacji wojskowej, stanowią transakcji finansowych i gospodarczych, zachowania teksty religijne i utrzymać wczesnych fikcje „, takich jak Epos o Gilgameszu. To nie było dla budowania masy, ale raczej dla przyjemności kilka wybranych.

Ksiazki o Kaszubach

„Uważam telewizji bardzo wychowującą. Za każdym razem, kiedy ktoś włącza zestaw, idę do drugiego pokoju i czytać book.’Groucho Marksa.

Inne „fikcje” wkradły się również z kontami poświęca które nadają się raczej interesy obecnych władców niż dosłowną prawdą. W drugim tysiącleciu pne, kapłani świątyni Shamash w południowej Mezopotamii wzniesiono pomnik z napisem sprawach dotyczących dochodów królewskiej. Zamiast spotykać się w swoim czasie, datowane go do czasu wcześniejszego króla w celu ustalenia roszczenia do starożytności finansów świątyni. Jednym z pierwszych przykładów można by powiedzieć o „podejrzanie dokumentacji”. Mieli nawet czelność zakończyć napis z ‚To nie jest kłamstwo, to jest rzeczywiście prawda. Skrybowie szybko odkryto, że jest możliwe, aby zmodyfikować historycznych przeszłości – być „ekonomiczny z verite ‚. Nie było nic nowego o fikcyjnym języku George’a Orwella nowo-mowy w Nineteen Eighty Four.

W Babilonie i innych wcześniejszych cywilizacji, odczyt był uważany za działalność arystokratycznej. W rezultacie tylko te specjalnie przeszkoleni i zaufanym mogli opanować umiejętności niezbędne. Osoby wybrane uczono w szkołach prywatnych i oddzielona od reszty populacji. Warto również zauważyć, że w przeszłości były bardzo rzadkie dla właścicieli niewolników, aby nauczyć swoich niewolników, jak czytać. Dopiero z wymogami ekonomicznymi rewolucji przemysłowej oraz potrzebę bardziej wykształconej siły roboczej, że umiejętność masa doszło.

„Umiejętność czytania obudził we mnie trochę długo uśpioną pragnienie, aby być psychicznie alive.’Malcolm X

Trudno mi sobie wyobrazić, co moje życie może być jak gdybym nie miał dostępu do czytania. Gdybym na przykład, urodzony w neolicie pewnie byłby spędziłem dzień jawie i noce próbując rozszyfrować gwiazdy. Nie sądzę, bym był bardzo dobry na „polowanie na mamuty włochate” gry. Pewnie znalazłaby ujście gdzieś na mojej wyobraźni w starożytnej sztuki opowiadania.

„Czytaj, czytaj, read.’William Faulknera.

Opowiadanie było – i pod wieloma względami pozostaje – w centrum wszystkich kulturach ludzkich. Pomaga nam zrozumieć świat, przekazuje historię, osiada argumenty, zaspokaja potrzebę zabawy i rozrywki, płaci odniesienie do postrzeganych sił nadprzyrodzonych i / lub ustanawia normy i wartości, dzięki którym nasze życie jest przewodnikiem. Ponadto, opowiadanie pozwala nam komunikować się z naszymi osobistymi doświadczeniami innych i nagrywać nasze działania, wiedzy, przekonań i postaw przyszłych pokoleń. Pisanie i czytanie umożliwi nam to zrobić, aby w jeszcze większym stopniu.

Zważywszy, że Kartezjusz powiedział – „myślę, więc jestem”. Mówię – „Jestem, więc czytam.

Filozof A C Lipień wyraził to tak:

„Aby dowiedzieć się latać: Jest wznieść się do punktu obserwacyjnego, który daje pogląd na dużych terenach historii, ludzka odmiana, pomysły, wspólne doświadczenia, a owocem wielu zapytań. Życie zatem wyposażona może nie być szczęśliwsi – może być czasem mniej, rzeczywiście, przez wiedzieć więcej mogą czuć się bardziej, a ziemia-note historii jest długi krzyk bólu – ale jest znacznie bogatsza …. .

Albo jak Flaubert Mówiąc zwięźle: „Czytaj, aby żyć”.

Podstawowe źródła:

A History of Reading przez Alberto Manguel (1997 Flamingo)

Po Babel George’a Steinera (1975 Oxford University Press)

Wpis zawdzięczamy

Post Categories: Baza gastronomiczna